Sök:

Sökresultat:

4087 Uppsatser om Commitment communication. - Sida 1 av 273

Arbetsmotivationens betydelse för engagemanget i en organisationsförändring

The purpose of this study was to examine the relation between self-determination theory and its three basic needs: competence, autonomy and relatedness, and commitment to change in an organizational change. Another purpose was to examine if the quality of the communication and the effects on the organization and way to work can predict commitment to change. Considering that organizational changes is very common today there is an interest to ease and improve the change process. The survey contained the scales Commitment to change scale and Basic need satisfaction at work scale and the participants were 39 office-workers who recently had gone through an organizational change. The result indicated that it?s possible to predict commitment to change from self-determination theory, communication and effects on organization and way to work.

Organisatorisk cynism och commitment : Betydelsen av skillnaden mellan affektiv och continuance commitment vid förekomsten av organisatorisk cynism

En anställds erfarenheter av arbetet påverkar commitment; bra erfarenheter höjer commitment och dåliga erfarenheter sänker den. Det finns olika former av commitment, affektiv och continuance. Affektiv commitment avser en känslomässig bindning till företaget, medan continuance commitment avser kostnaden  som uppkommer vid byte av arbetsplats.  Människor som känner starkt för sitt arbete uppvisar också mindre organisatorisk cynism. Organisatorisk cynism är en negativ  attityd mot det anställande företaget. Syftet med arbetet är att belysa förhållandet mellan organisatorisk cynism och affektiv respektive continuance commitment och besvara huruvida anställningstid påverkar dessa.

Three-Component Model (TCM) of commitment i svensk kontext : En undersökning av relationen mellan commitment gentemot organisation och närmaste chef

Syftet med studien var att undersöka relationen mellan commitment gentemot organisationen och chefs-commitment i en svensk kontext med hjälp av TCM Employee Commitment Survey. Metoden för att undersöka detta var en webbenkät som delades ut till sammanlagt 188 personer, med en svarsfrekvens på 35%. Respondenterna arbetade i tre olika organisationer inom offentlig sektor. I enkäten fick respondenterna ta ställning till påståenden rörande sin organisation och sin närmaste chef. Resultatet visade att ju lägre continuance commitment är gentemot närmaste chef, desto högre är affective commitment gentemot organisationen.

Affärsrelationen - en studie av samspelet mellan drivningsentreprenörer och tjänstemän inom ett virkesområde hos Mellanskog

The purpose of this report is to investigate the business relationship between forest machine entrepreneurs and company officials within a timber area at one of the Swedish forest owner associations called Mellanskog. This report shows how these people work with their business relationships, what they believe are the keys getting a successful relationship and how they have got were there they are now. Key words: Business relationship, cooperation, team work, communication, negotiation, respect, commitment and trust..

Relationen mellan anställdas typ av individualism och commitment till organisationen

Dagens organisationer verkar på en marknad präglad av hård konkurrens om såväl marknadsandelar som kompetent personal. Detta ställer krav på kostnadseffektivitet samt lojala och engagerade medarbetare. Ett fenomen som visat sig kunna bidra till just detta är commitment, som beskriver den anställdes bindning till organisationen. Individens värderingar i förhållande till commitment är delvis outforskat. Individualism är ett ramverk av värderingar som bland annat beskriver individers relation och identifikation med grupper.

Tillit och engagemang i organisationer

Previous research has shown that there is a relationship between trust and organizational commitment. Our research questions were if the three trust-variables ability, benevolence and integrity predict organizational commitment differently. Further we examined if the length of employment affected the relationship between benevolence and organizational commitment. Due to the fact that past studies has shown that benevolence develop during a longer period of time than do the other trust-variables. We made a survey using questionnaires (n=50) in a ?caretaking facility? and using a multiple regression analysis we found that ability was a significant predictor (p=0.032) for organizational commitment.

Är chefen verkligen jämlik och vad får det för effekter på commitment?

Teorin om Leader- Member Exchange antar att en chef differentierar mellan olika anställda i arbetsgruppen, vilket därav kan kännas av i arbetsplatsomgivningen. Ett högt utbytesförhållande med chefen har visat sig få betydande konsekvenser inom en organisation. Utifrån det kan det vara viktigt att chefen upplevs som jämlik. Denna studie undersökte hur chefen brukar differentiera förhållningssätt gentemot olika anställda samt om chefen uppfattas som jämlik, detta för att utröna vilken påverkan det har på commitment till organisationen, och till arbetsgruppen. Beroende på om avdelningscheferna skiljer sig åt beträffande uppfattad jämlikhet undersöktes om anställdas commitment skiljer sig åt mellan avdelningarna.

Kommunikation och organisationsengagemang : Om sambandet mellan vertikal samt horisontell kommunikation och organisationsengagemang

Syftet med studien var att ta reda på om det går att predicera medarbetares organisationsengagemang utifrån organisationskommunikation, såväl mellan chef och medarbetare som medarbetare emellan. Detta gjordes genom att 118 medarbetare fick besvara en enkät bestående av delar från Communication Satisfaction Questionnaire (Downs & Adrian, 2004). Studiens huvudresultat visade att organisationskommunikation delvis kunde förklara variansen i organisationsengagemang. Resultaten diskuteras i termer av hur och varför organisationer som har en upplevd god organisationskommunikation, både mellan medarbetare och chefer och medarbetare emellan, skapar ett starkare organisationsengagemang hos sina medarbetare..

Livscykelkostnad för tak och fasad

Title: Time to renovate ? The effect of communication on the relationship between company and customer in a change situationCourse/subject:Busniess administration, Leadership, 15hpAuthors:Fredrik Elghag, Ossian OlssonTutors:Ingemar WictorKeywords:The Million Programme, Communication, Relationship Marketing, Tentant, Landlord.Problem formulation:How does communication affect the relationship between company and customer in a change situation?Purpose:Examining how different parts of a communication process affects customers trust, commitment and loyalty to their company.Theoretical framework:The starting point for the study?s theoretical perspectives have been Morgan and Hunt?s (1994) previous studies on relationship marketing and Laswell?s (1948) communication model.Methodology:The paper is performed with a qualitative research approach and a deductive approach to answer the research question. Personal interviews were conducted with four employees in real estate companies and two tenants in each company stock.Conclusion:We have found that communication affects the relationship between company and customer. Tentants have experinced credibility of businesses is important for them to have a confidence and loyalty in the relationship. .

Dags att renovera : Effekten av kommunikation på relationen mellan företag och kunder i ett förändringsprojekt

Title: Time to renovate ? The effect of communication on the relationship between company and customer in a change situationCourse/subject:Busniess administration, Leadership, 15hpAuthors:Fredrik Elghag, Ossian OlssonTutors:Ingemar WictorKeywords:The Million Programme, Communication, Relationship Marketing, Tentant, Landlord.Problem formulation:How does communication affect the relationship between company and customer in a change situation?Purpose:Examining how different parts of a communication process affects customers trust, commitment and loyalty to their company.Theoretical framework:The starting point for the study?s theoretical perspectives have been Morgan and Hunt?s (1994) previous studies on relationship marketing and Laswell?s (1948) communication model.Methodology:The paper is performed with a qualitative research approach and a deductive approach to answer the research question. Personal interviews were conducted with four employees in real estate companies and two tenants in each company stock.Conclusion:We have found that communication affects the relationship between company and customer. Tentants have experinced credibility of businesses is important for them to have a confidence and loyalty in the relationship. .

Att trivas men inte vilja stanna : Upplevelser av att vara anställd i en vikariepool hos ett bemanningsföretag, med fokus på organisationsriktad commitment och socialt stöd

En bemanningsanställd har sin dagliga arbetsplats ute hos ett klientföretag, och inte hos sin arbetsgivare. Detta kan göra att kontakten med arbetsgivaren försvagas, vilket kan skapa speciella förutsättningar för organisationsriktad commitment och socialt stöd. Syftet med studien är att undersöka hur det upplevs att vara anställd i en vikariepool hos ett bemanningsföretag, med fokus på organisationsriktad commitment och socialt stöd. Frågeställningarna som ligger till grund för undersökningen är hur respondenterna upplever, och vad som påverkar respondenternas upplevelser av organisationsriktad commitment, samt hur respondenterna upplever, och vad som påverkar respondenternas upplevelser av socialt stöd. För att besvara frågeställningarna genomfördes intervjuer med sju anställda i en vikariepool hos ett bemanningsföretag.

Kunskapsflykt i Kina ? Skapandet av organizational commitment i svenska företag

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka faktorer som leder till kunskapsflykt och vilka metoder svenska företag som är verksamma i Kina kan använda sig av för att öka organizational commitment. Metod: Uppsatsen har en abduktiv ansats och ett företagsekonomiskt perspektiv. Studien bygger på kvalitativa intervjuer utförda med representanter för svenska företag som verkar i Kina samt en expertintervju. Vidare utgår studien från litteratur och vetenskapliga artiklar, framförallt inom teoriområdena organizational commitment och kultur. Resultat: Undersökningen resulterar i ett praktiskt och ett teoretiskt bidrag.

Employee commitment i samband med fusioner och förvärv : En fallstudie av tre internationella företag

Fusioner och förvärv har varit ett populärt sätt för företag att växa sedan ett par decennier tillbaka. Sammanslagningar är ett potentiellt effektivt sätt för organisationer att öka marknadsandelar, skapa stordriftsfördelar, få tillgång till ny teknik eller öka intäkter. Samtidigt innebär de ofta omfattande organisatoriska förändringar, vilket enligt statistiken leder till att fler än varannan fusion eller förvärv slutar med att företagen skiljs åt. Omorganisationer kan skapa oro och konflikter, vilket i sin tur leder till lägre employee commitment bland de anställda. Employee commitment är den attityd som existerar hos den anställde när dennes identitet är i linje med själva organisationen eller när organisationens mål blir integrerade med individens personliga mål.Syftet med denna studie är att undersöka hur tre valda företag arbetat för att förbättra employee commitment i samband med en fusion eller ett förvärv.

Acceptance and Commitment Therapy för musikalisk prestationsångest : att lära sig leva med prestationsångest genom ökad psykologisk flexibilitet

Musikalisk prestationsångest (MPA) är ett vanligt förekommande problem bland musiker och kan i vissa fall omöjliggöra en karriär som musiker. Syftet med föreliggande studie var att utvärdera en 5 sessioners behandling med Acceptance and Commitment Therapy (ACT) för MPA. Resultatet är lovande, 7 av 8 deltagare fullföljde behandlingen och flera deltagare fick förbättringar på såväl ACT-relaterade mått som på mått för MPA. Resultatet motiverar vidare forskning om ACT för MPA..

Dokumentation med ipad : Barnet som subjekt eller objekt?

Title: Time to renovate ? The effect of communication on the relationship between company and customer in a change situationCourse/subject:Busniess administration, Leadership, 15hpAuthors:Fredrik Elghag, Ossian OlssonTutors:Ingemar WictorKeywords:The Million Programme, Communication, Relationship Marketing, Tentant, Landlord.Problem formulation:How does communication affect the relationship between company and customer in a change situation?Purpose:Examining how different parts of a communication process affects customers trust, commitment and loyalty to their company.Theoretical framework:The starting point for the study?s theoretical perspectives have been Morgan and Hunt?s (1994) previous studies on relationship marketing and Laswell?s (1948) communication model.Methodology:The paper is performed with a qualitative research approach and a deductive approach to answer the research question. Personal interviews were conducted with four employees in real estate companies and two tenants in each company stock.Conclusion:We have found that communication affects the relationship between company and customer. Tentants have experinced credibility of businesses is important for them to have a confidence and loyalty in the relationship. .

1 Nästa sida ->